Skip to main content

Jeg ønsker å legge ut en liten oversikt over hva som er gjort og brukt for å få det elektriske anlegget i campervanen min på plass.
Håper du kan få nytte av dette hvis du vurderer å bygge deg en egen campervan, eller ikke minst har kjøpt deg bil og skal i gang med prosjektet.

 

Batteri til bodel (sekundærbatteriet): Skanbatt Lithium Heat Pro

Batteriet skal være tilpasset Nordiske forhold. Det vil si at batteriene kan lades uten problemer ved minusgrader siden batteriet har innebygd varmefolie. Batteriet kan leses mer om på feelfreecamp.no.


Kombi inverter og batterilader: 
(Power Star Kombi sinus inverter 12 v 2000 w/Batterilader 65A m/fjernkontroll)

Når bilen er tilkoblet 230 v via landstrøm så lader denne batteriet og drifter anlegget.
Når bilen ikke er tilkoblet landstrøm så gjør den om 12 v til 230 v.

 

Lading av sekundærbatteri når bilen kjøres: 

DC DC lader (blå boks på bildet over) lader på likestrøm (12 v). Denne er koblet fra bilens batteri og går til DC DC boksen, deretter til sekundærbatteriet.
Det er laget to bokser med brytere i høyskapet hvorav den øverste (på bildet under) er bryteren jeg kobler av og på alt ettersom jeg ønsker å lade sekundærbatteriet ved kjøring.


230 v:

Det kan kobles til landstrøm (230 v) gjennom en kontakt bak på utsiden av bilen.
En av stikkontaktene inne i bilen kan brukes uansett om bilen er tilkoblet landstrøm eller ikke så det er mulig å lade pc etc. Denne tapper sekundærbatteriet fort, men fint å kunne ha muligheten. De resterende 230 v stikkontaktene fungere kun når bilen er koblet til landstrøm.

Den nederste boksen på bildet under styrer lading manuelt via 230 v.


Solcellepanel:
Solarflex 150 watt.

Dette er koblet ned i solkontrollboksen og går derifra til sekundærbatteriet i bilen. Dette er koblet så det går av seg selv og jeg trenger ikke å tenke på noe som helst.

Solkontrollboksen og sikringsskapet i bunnen av høyskapet.


Varme: 

Gulvvarme med varmefolie fra Thermafloor som kun er aktiv når bilen er tilkoblet 230 v.
En liten panelovn som og kun fungerer på 230 v.

Varmefolien styres via bryter montert på høyskapet.
Der er er også bryteren til spotter i tak 12 v og ledlysstripe som er plassert rundt bakdørene ved bildet.
Alt av lys kan dimmes.
Her er det brukt Ledix led mottaker fra Hyttetorget.

Jeg er ikke ferdig med hvordan varme jeg skal bruke i bilen til vinteren og jobber med å få tak i en vedovn. Eventuelt så blir det Webasto.
Mer info om dette kommer.

Det er satt inn flere 12 v/230 v kontakter rundt om i bilen og alt er sikret av sikringer.

Kjøleskapet går på gass, 230 v og 12 v. Ved bruk av 12 v blir batteriet tømt i løpet av noen timer, så dette anbefales ikke.
Jeg bruker det kun på gass eller 230 v.

Takluke: (Fiamma Turbo Vent Premium)

Denne gir en god luftsirkulasjon i bilen.

 

Kjøkkenkran: 

Denne er drevet av en vannpumpe styrt av impulsbryter.

Bryteren til vannet er plassert i knehøyde under vask så beggen hender er fri (se bildet under).


Gassalarm:

Denne er plassert i skapet ved gassen, (som står i eget rom med lufting ut) og er på konstant 12 v. Denne er fra Elektroimportøren.

 

Har du spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt 🙂
Håper vi ses langs veien.

Leave a Reply