Skip to main content

Etter en superkoselig helg sitter jeg igjen og tenker: Oi, fy søren så koselig det var i dette området.

Skåbu (870 moh) er en liten bygd i Nord-Fron Kommune. Bygda ligger i en sidedal til Gudbrandsdalen, mot Jotunheimen, omgitt av gjestmilde fjell med gamle maleriske tun.

Vi hadde med oss truger, randonee utrsyr og langrennski. Noe som skulle vise seg å være perfekt å ha med seg på denne turen.

Første dagen tok vi på oss trugene og gikk til den lille toppen Finnbølshaugen 1080 moh.

Vi kjørte Jotunheimveien fra Skåbu mot Bygdin og parkerte på toppen av Finnbølslia, på en parkeringsplass der. Derifra gikk vi opp til den lille hytta på toppen av Finnbølshaugen. Her fant vi den perfekte solveggen, og hva er vel koseligere enn å tenne bål og nyte litt grillmat på toppen.
Her går det fint an å gå en runde, da går du bare ned på andre siden av fjellet og ut på Jotunheimveien, og følger denne tilbake.

Dag 2 var det randonee tur til Saukampen som sto for tur, og det i det fineste været man kan tenke seg.
For en superfin topp, spesielt for meg som ikke er så glad i bratte nedkjøringen. Men her var det mulig å velge mange veier, både bratte og mindre bratte.
Vi parkerte ved Breistulen. Vi så toppen hele veien, så det var ikke vanskelig å finne fram. Etter ca 6 km nådde vi toppen, og en utsikt over mektige Jotunheimen og Rondane møtte oss.
Ikke var det så mye folk der heller, så det var en ypperlig topp å gå hvis du ikke har lyst til å gå i kø.

På toppen ventet kakao og lefse med avokado, salat, egg og røkelaks. Rullet sammen til en wrap. Supergod turmat som metter godt.

Dag 3 ventet en langrennstur i det perfekte påskeværet. Null vind, perfekte ski og en knallblå himmel.
Vi kjørte opp mot Skardfjellet og parkerte ved enden av veien der den smaler inn. Det var ikke mange meterne vi gikk før langrennsløypene kom til syne.
Helt oppe på snaufjellet, ventet løyper og utsikt jeg bare kunne drømme om. Dette må være det fineste stedet jeg har gått på langrenn tror jeg, for maken til utsikt, koselige tun og herlige plasser å sette seg ned.
Godt skiltet og massevis av korte sløyfer man bare kunne legge på hvis man ikke ville hjem enda.
For et sted!!!

Egentlig går det ikke an å forklare hvor fint det er der, så det er bare å ta turen selv 🙂

Hvis du trenger et sted å bo er Skåbu Fjellhotell absolutt verdt å ta turen innom. Dette er et lite, intimt og hjemmekoselig familiedrevet hotell. Her er det kjempegod mat og et vertskap som virkelig setter pris på gjestene sine.

Skåbu hyttegrend er også en mulighet for overnatting. Dette er en koselig campingplass helt nede ved vannet, Olstappen.

Slangen Sæter har og overnattingsmuligheter, og er en herlig liten plass med hytter, rett i nærheten av vannet Slangen.

Kos deg på tur, her er det masse muligheter sommer som vinter 🙂