Skip to main content

Jeg bodde på Gran Canaria for å sykle for en del år siden, men jeg har aldri vært på Fuerteventura 🤩 Så når jeg drømte meg til varmere strøk en mørk høstkveld fant jeg en perfekt tur til Fuerteventura med avreise noen dager etter. Da var det bare å pakke kofferten og dra mot Gardermoen 🛫☀️

Etter nærmere seks timer på fly landet vi på Fuerteventura, og derifra var det en times busstur til La Pared – Powered by Playitas, som skulle være et bra surfested for nybegynnere og forsåvidt også for viderekommende🏄
Vi kom fram til et øde sted med en liten landsby som Apollo hadde sin base. Herifra var det bare et steinkast ned til sjøen, så da var det egentlig bare å kaste fra seg kofferten, få på seg slippersene og komme seg ned for å se på stranda vi skulle tilbringe mesteparten av tiden her på🩴 🏄

Etter et par minutters gange møtte dette synet oss, og det var nesten vanskelig å vente til dagen etter med å surfe, jeg blir jo som en liten unge når det er noe gøy som skjer 👶😅

Etter en liten tur på stranda ventet middagen, og utsikten fra restauranten var så utrolig koselig 😍

Tilbake på rommet tittet jeg etter en aircondition, for etter å ha kommet over gleden over å være der kjente jeg at det å komme inn på rommet kjentes mer ut som å komme inn i en badstue 😅 Men ingen aircondition å finne, så jeg tenkte at det går bra jeg elsker jo varme ☀️ Men da vi hadde lagt oss og jeg hørte en mygg summe i øret fikk jeg litt småpanikk, for å ligge med dynen over hodet eller med lukket verandadør det kom til å bli skikkelig varmt. Så da ble alternativet en kald dusj, og uten å tørke meg legge meg rett ut på verandaen med et vått håndkle jeg hadde hatt i kjøleskapet rundt halsen. Så kunne jeg trekke lakenet godt over kroppen.
Det eneste myggen fikk tak i var ansiktet, så jeg våknet med fire myggestikk i panna og et på nesa 😡
Men det ble fort glemt så fort vi hadde våknet og bare skulle spise en god frokost før vi skulle surfe 🏄😍

Vi hadde meldt oss på et surfekurs dagen etter da det kunne være litt heftige strømmer og bølger, så da var det godt å få noen bra tips. Rett utenfor resepsjonen var det en surfebutikk en liten matbutikk og ikke minst en sykkelutleie hvor man kunne låne gratis både terrengsykkel og landeveissykkel 🤩 Da kunne det faktisk ikke bli så mye bedre 😃😃😃

Man kunne melde seg på oppfriskningskurs eller en til fem dagers kurs og få låne brett gratis etter det, når instruktøren så at man var sikker nok til å kunne holde på i bølgene alene. Utrolig bra opplegg synes jeg, selv om det til tider kunne være litt mange på kursene av gangen. Men det gikk fint, og instruktørene var veldig dyktige 👌

Så var det bare å nyte og leke seg i bølgene helt til hver eneste muskel i kroppen ikke orket mer 🏄 Det er bare sååååå gøøøøy, uansett om jeg var mer under vann enn på brettet 🏄🤩🤩

Det var så utrolig fint på stranda at vi måtte ned igjen å se solnedgangen og vurderte om vi skulle ta med madrassene fra hotellet ned på stranda. Men vi fant ut at det hadde vært litt kjedelig om vi skulle bli skylt til havs av tidevannet midt på natten, så vi droppet det 😅

Neste dag måtte vi prøve syklene litt også, så det ble en liten tur bort til nærmeste lille by, Costa Calma. Herlig liten by hvor vi spiste litt lunsj og dro bort til vindsurfestranda vi hadde hørt skulle være så fin.

Deretter lånte vi terrengsykler og sjekket ut den fine utsikten på oversiden av surfestranden vi hadde surfet på dagen før. Utrolig kult terreng med lavalandskapet som er på Fuerteventura 🚴‍♂️

Etter to dagers surfekurs fikk vi låne brett og surfe så mye vi ville bare vi holdt oss til de trygge tidene å surfe og passet på strømningene som kunne være sterke, så da var det bare å nyte videre 💙🏄
Det var vel egentlig ikke så mye annet vi gjorde enn å surfe, spise og sove resten av dagene😍

Tuuuusen takk for en helt magisk tur nok en gang, selv om lille Hjulius vanen vår måtte bli igjen hjemme denne gangen 🥰
Denne plassen anbefales virkelig, så vi skal tilbake igjen det er helt sikkert 👌