Skip to main content

Etter en uke på Korsika kan jeg ikke si annet enn å si at dette er min favorittøy 😍

Korsika er en  Fransk øy i Middelhavet rett nord for Sardinia. Med sine høye fjell, turkise vann og koselige byer skiller denne perlen seg ut fra alt annet jeg har sett.

Flyet landet i Bastia og vi hadde leid leiebil der. Det var ikke mange minuttene å kjøre til det første hotellet vi skulle bo på, Calavita Hotel. Et koselig hotell med en utrolig kul takterasse med utsikt over havet, restaurant og et lite grøntområde med både svømmebasseng og boblebad.
Vi våknet morgenen etter til et strålende vær, så da var det bare å ta et morgenbad i sjøen før vi skulle kjøre til Nonza.
Nonza er en koselig liten landsby nord på øya. Fra byen ser du ned på den fantastisk flotte stranden med svart sten og turkist vann.

Etter et lite badestopp kjørte vi videre i et par timer sørover. Calvi var neste stopp for dykking og snorkling.
Calvi er en liten utrolig koselig by med trange gater og en koselig havn med spisesteder + masse annet. Et lite paradis egentlig. Herifra skulle vi ta en ribtur ut til et sted hvor det var muligheter for både dykking og snorkling.

Etter en superkul tur skulle vi tilbake til Calvi hvor vi skulle overnatte på hotell Revellata. Et koselig hotel med gangavstand til sentrum. Jeg må jo innrømme at det føles godt å bo på hotell innimellom, når jeg vanligvis bor i en van uten bad 😅🛀

Men før det måtte vi en tur innom en butikk for å få kjøpt oss dykkemasker og snorkler, for dette var GØY 😃

Etter en natt her (jeg kunne gjerne vært her mye lenger), skulle vi videre på en ny ribtur for å se Scandola naturreservat og klippene/kløftene Calanques Piana som står på Unescos verdensarvliste. Og selvfølgelig ingen tur uten mer snorkling, det benyttet vi enhver anledning til.
Vi skulle bli plukket opp i Cargese vest på denne vakre øya, 2,5 times kjøretur sørover fra Calvi. Veien hit hadde jeg ikke sett for meg, og jeg kjente at min store lidenskap for sykling virkelig kom fram da vi kjørte gjennom snirklete veier langt oppe i fjellet med en helt magisk utsikt over havet. Hit MÅ jeg dra å sykle, det er jo et paradis for landeveissykling her (hvis man er glad i fjell, vel og merke) 🤩

Vel framme i Cargese ble vi plukket opp og det bar i god fart til naturreservatet Scandola, en 45 min ribtur.
Når kapteinen satt på musikk i det han kjørte inn i de smale grottene var det gåsehud fra topp til tå.

Gjennom imponerende klipper rett opp fra havet på opptil 300 meter, var det egentlig en gåsehudtur fra start til slutt.

Turen ble avsluttet med snorkling i solnedgangen 🤿🌅 Heeeeelt magisk 😍 Så fort man ser under vann åpner det seg en helt ny verden og vannet er helt turkis.

Nok en helt ubeskrivelig dag er over og vi kjører videre til sørøstsiden av øya og Favona.

Hotellet var et koselig tre stjerners hotell hvor rommene akkurat hadde blitt pusset opp, og dette skulle være vår base siste dagene av turen. Dette koselige hotellet, Les Pavillons Du Golfe, lå bare noen minutters gange fra stranden. Det var og en liten butikk rett over gaten hvor man fikk kjøpt ferske baguetter og andre småting. Super service og et rimelig hotell som absolutt er å anbefale hvis man ønsker en rimelig overnatting.

På denne fine lille stranden ved hotellet fant vi små perler hvor vi kunne være helt for oss selv 🏖

Vi var vel nesten mer i vannet på denne turen enn over, men sånn måtte det bare bli når det er så heeeelt sykt deilig vann 💦

Men en liten tur til den helt spesielle byen sør på øya, Bonifacio, måtte vi til. Byen ligger på Korsikas sørligste spiss og denne eventyrbyen av de sjeldne, i en borg, balanserer på en klippe hengende over vannet. Havnen i Bonifacio by er en av de eldste på øya og her har det vært havnevirksomhet helt siden tidlig på 1100-tallet. Her er det fullt av uteserveringer og koselige butikker. Fra havnen kan man og ta fergen over til Sardinia på under en time.

Oppe fra den lille koselige stein trappa for å se borgen bedre, åpnet det seg en helt ny verden og vi fikk øye på en strand langs klippene ved navn Secret Beach. Dit måtte vi jo bare ta turen. Vi gikk langs en smal liten grusvei på toppen av klippene, grusen var helt hvit og det var som å gå i et lite eventyr.

Vel borte ved stranden hadde solen begynt å gå ned, men vi måtte uti vannet en tur etter vi så det åpnet seg en hule hvor folk hoppet fra. Så det måtte utforskes.
Langt unna så det ut som en sandstrand, men det viste seg å være en del av det lyse fjellet. Inne i små huler satt det folk og koste seg og jeg har vel egentlig aldri sett noe lignende.

Vi måtte rett og slett bare hoppe i havet 💦

Tilbake igjen i byen ville vi ta turen innom borgen, og her var det et helt lite samfunn med cafeer i små trange smug. Det var sent på kvelden når vi var der, men for en koselig by inne i borgen. Her bodde det folk og klesvasken hang ut av vinduet og folk ruslet i gatene.

Sist men ikke minst fikk vi vite at det skulle være fyrverkeri kl 23.00 fra borgen, så dette måtte vi få med oss. Det var heftig og helt magisk, franskmennene kan virkelig å lage stemning og gåsehudfaktor.

Det er så mye mer jeg vil utforske på denne eventyr øya, men med en dag igjen hadde vi utrolig lyst til lå se på den kjente stranden Santa Giulia.
Og for en strand…. 🤩 Med turkis vann på den ene siden og blått vann på den andre siden, med små koselige plasser å spise helt nede ved stranden og et vann så klart og turkis som jeg bare har drømt om så ble det en opplevelse å se denne stranden også.

Tusen takk for turen, dere er bare helt fantastiske mennesker Caroline, Jacob og Christian 🥰

Jeg sitter igjen med minner for livet og vil aldri glemme denne turen, og hit skal jeg definitivt tilbake snaaaart 😍 Bare da med Hjulius 🚌

Jeg kommer også til å sette opp en gruppetur hit også, men det kommer jeg tilbake til. For dette stedet stedet må bare oppleves 🤩 Det vil bli en tur med snorkling, dykking for de som ønsker å prøve det, båtturer til nydelige plasser, bade i lunkent fjellvann, juving og selvfølgelig masse bading i det turkise vannet 🥳

Takk for at du følger meg på min reise 🙌