Skip to main content

Værøy altså, denne lille øya tilhørende Lofoten er definitivt en av Norges perler 😍 Det var så fint der så jeg måtte lage et eget innlegg om denne vakre øya.
Jeg skal definitivt tilbake hit!

Etter noen dager på Værøy tok vi fergen over til Moskenes i Lofoten.  Jeg kjente da at  jeg måtte en liten tur hjem å besøke jentene mine når mammahjertet mitt bare måtte se Christine og Caroline. Så da var det bare å kjøre gjennom Lofoten og rett til Evenes flyplass for noen dager hjemme.
Veien går tilbake til Lofoten så fort jeg bare kan, for nå har jeg fått så mange gode tips til kjente/ukjente perler og bra folk der at jeg nesten ikke kan vente med å reise tilbake.

Etter noen superkoselige dager med jentene mine var jeg tilbake på Evenes flyplass. Så da var det bare å sette på Google Maps og kjøre mot Vesterålen.

Vi startet med Andøya,
som jeg lenge har hatt lyst til å besøke.
Ikke langt unna Andenes, helt ytterst på Andøya, ligger Bleik et fiskevær med praktfulle strender og fantastiske topper å besøke.

Vi valgte å gå Måtinden 408 moh, som er en godt merket og helt nydlig liten topptur.
Vi gikk opp fra Baugtua 3,8 km en vei, og den letteste veien opp.
Det er og mulig å gå fra Bleik, da er turen noe lenger. Jeg må få med meg turen fra denne siden også, men det ble for dårlig vær denne gang, så jeg må helt klart tilbake hit også. Ikke minst for å få med meg en ribtur for å se hval. Det kan jeg virkelig ikke gå glipp av 😀

Jeg får ofte litt spørsmål om tur klærne jeg bruker, så her kommer litt reklame om det 😉 Jeg har på meg noen supergode sko fra Icebug. buksa jeg bruker mye på en litt kjølig høstdag fra Fjellreven. For ikke å snakke om min favorittvest fra Norrøna, den har jeg med meg overalt.
Genseren er fra Devold og er en utrolig god ullgenser med høy hals.

Er det rart jeg blir helt rørt og takknemlig for å kunne få oppleve alle disse vakre stedene og herlige menneskene Norge har å by på 🥰🇳🇴

Nyksund var neste stoppested – Et sjarmerende gammelt fiskevær hvor første bosetning var så tidlig som på slutten av 1700-tallet, grunnet det fiskerike havet utenfor Vesterålen. På 1970-tallet var Nyksund helt fraflyttet, men i dag har fått en ny start med noen få fastboende  og et helårlig tilbud til turister. Det jobbes med å utvikle dette stedet ytterligere.

Nyksund består av to øyer som er forbundet med en 65 meter lang molo.

Dronningruta –  En merket turløype mellom de historiske fiskeværene Nyksund og Stø. Pga dårlig vær i området fikk vi ikke mulighet til å gå denne turen nå, men også hit må jeg tilbake til.
Turen anbefales å gå fjellveien mot Stø og langs strandkanten mot Nyksund.
Det er en fin bobilparkering en grusvei til høyre rett før broen over til Nyksund.

Langs yttersida av Vesterålen dro vi innom Hovden i et skikkelig vær. Fascinerende å se på den vakre mektige naturen vi har rundt oss.

Dette området er et sted jeg må utforske mer, men jeg ser jo at høsten begynner å gå mot vinter i nord og at jeg må hjem for å skifte dekk.
I tillegg skal jeg få hentet mitt takstativ, så jeg endeeeeelig kan få med meg kajakken på tur.

Nå sitter jeg og varmer meg med havregrøten og stearinlysene. Godt å virkelig kjenne på de små gledene som dette campervan livet gir 🚐🍁

Det er så mye jeg ikke har fått med meg i Nord-Norge så jeg gleder meg virkelig til å ta fatt på det jeg ikke har fått med meg.

Takk for turen Thomas, verdens beste turkompis som blir med på alt som er gøy.

Klærne jeg har på meg her er: En tynn og lett dunjakke fra Twentyfour, pannebånd fra Twentyfour, bukse fra Fjellreven og de gode skoene som over fra Icebug.

På turen sørover hadde jeg fått tips om å dra innom Ingeborgfossen i Botn, litt sør for Fauske. Et perfekt avbrekk i kjøringen og en nydelig tur.

Turen gikk så videre til Trondheim hvor jeg hadde en superkoselig dag med klatring og piknik på stranda sammen med herlige Siri.

En ting til som måtte gjøres i Trondheim var jo selvsagt å padle på Nidelva 😀 Det var en utrolig fin padletur som jeg virkelig anbefaler hvis du er i Trondheim. Da kan man leie kajakk så man bare trenger å padle den ene veien. Dette var bare helt magisk☀️

Takk for at du følger meg på veien, håper du kan få noen tips til turer du har lyst til å gjøre selv😃Spør meg gjerne hvis du lurer på noe🥰