Skip to main content

Dette nydelige stedet har jeg tidligere bare kjørt igjennom, men det ble det brått slutt på etter at jeg fikk tips om noen fine turer her.
Vakre Hellesylt ligger i enden av Sunnylvsfjorden, ikke langt fra Geirangerfjorden.

Her finnes det utallige naturperler å besøke.
Under står det litt om hva vi gjorde dagene vi var i Hellesylt. Det er ingen tvil om at jeg skal tilbake å utforske flere fine turer i området her.

I sentrum finner du dette vakre skuet på bildet under. Hvert år blir det arrangert Hellesyltdagene hvor du kan få med deg det store andesleppet. Her kan du kjøpe deg en «badeand»  som etterhvert blir fraktet sammen med alle andre et stykke opp i fossen. Førstemann ned fossen og til brua blir vinner av en liten sum penger.

Badestranda i Hellesylt er og absolutt verdt å ta turen innom. Badehuset er fra 1937 og er av de sjeldne og best bevarte i landet.

I sentrum ligger også denne herlige kaffebaren Hellesylt Boutique & Bar. Dette er opprinnelig den gamle bokhandelen i bygda som nå har blitt til denne koselige kaffebaren.
Jeg vil påstå at de har verdens beste mandelboller her, for ikke å snakke om geitost isen som jeg og måtte prøve. Den var supergod faktisk.

Så var det noen av de fine turmålene vi hadde fått tips om som skulle prøves.

Sætrenibba 859 moh, (ca 3 km en vei på grusvei og god sti)

Denne toppen altså…. Fra første skritt begynte vi å ta bilder, og utsikten ble ikke noe dårligere oppover.
Vi parkerte ved Geiranger Fjord Viewpoint, bare 5 minutters kjøretur fra Hellesylt. Her er det rikelig med parkeringsplasser.
På andre siden av veien ser du bakken starter.
Oppover den lille helt spesielle grusveien, den Trondhjemske postvei fra 1700 tallet, er det så utrolig vakkert og mye historie at jeg ble helt glad i denne veien. Den slynger seg oppover de mange hårnålsvingene.
Etter ca 1,5 km møtte vi på nydelige Ljøsætra, en herlig liten plass med utrolig fin utsikt.  Videre fulgte vi grusveien og tok av til høyre opp mot Sætrenibba, bare en drøy kilometer fra Ljøsætra.
Her ventet en helt magisk utsikt over inngangen til Geirangerfjorden og Sunnylvsfjorden.

Båsenibba 910 moh, (ca 4 km en vei, grusvei og god sti).

Etter den fine turen til Sætrenibba var vi helt nødt for å gå opp til Båsenebba også.
Denne dagen fortsatte vi bare på grusveien forbi skiltet opp mot Sætrenibba. Etter Nykkjevatnet går det oppover før det tar av en vei til høyre (ikke skiltet). Dette er en veldig bratt og luftig vei opp, men fullt mulig å gå. Vi valgte å gå litt lenger til vi kom til Brekkeskaret hvor du ser veien slynger seg nedover de mange hårnålsvingene.
Fra Brekkeskaret tok vi av på en sti til høyre som gikk helt til toppen.
Jeg har egentlig ikke ord for hvor fint det var her også.
Vi hadde med sovepose og alt nødvendig utstyr for en overnatting på toppen, og det var virkelig en opplevelse.
Så med blant annet mandelboller fra kaffebaren i Hellesylt og røre til bananlapper hadde vi med oss masse god niste og det var bare å nyte en natt under åpen himmel.

Bildet under er fra Brekkeskaret hvor veien slynger seg nedover igjen.

Fikk meg en liten bestevenn på vei ned. Kunne kanskje ha trengt en sau hjemme på gressplenen mens jeg er ute på tur så jeg burde nok vurdert å ta den med meg hjem 😉

Reklame: Klærne fra turen over er fra Twentyfour.
Sko fra Icebug.
Pulsklokke fra Polar.

Flofjellvegen (Denne veien kan både sykles og vandres, 10 km en vei i kuppert terreng)

Vi startet ved Hellesylt og syklet 12 km oppover den flotte veien blant fjell og fosser, mot Flofjellvegen.  Her var det perfekt for landeveissykkel og bakken var egentlig og perfekt for bakkeintervaller.
Det er og en fin parkeringsplass ved starten av Flofjellvegen om du ikke ønsker å sykle veien opp fra Hellesylt.
Over Flofjellvegen kan du sykle ned til Flo og tilbake igjen i et vakkert landskap.
Om du ønsker en lang og seig runde, så kan du sykle ned til Flo opp Gamle Strynefjellsvegen. Ved Grotli følger du veien til Geiranger og tar fergen tilbake til Hellesylt.

Vi hadde kun med oss landeveissykler og burde definitivt ikke begi oss ut på grusvegen. Men når nysgjerrigheten ble for stor og asfalten tok slutt var det godt å ha slipperser på lomma.
Utrolig flott natur bortover Flofjellvegen så jeg skal helt klart tilbake med terrengsykkelen.

Overnatting

I sentrum ligger den koselige lille campingplassen, Hellesylt Camping. Her var det ikke overfylt på noe som helst måte, og vi fikk en perfekt plass til Hjulius helt nede ved vannet.

Nå går turen videre fra Hellesylt, men jeg skal helt klart tilbake til denne perlen av et sted.

Tusen takk for fine tips Rust Foto og Hjørundfjord Mountain Guide.