Skip to main content

Har du tenkt til å bygge om en bil for så å få den godkjent som bobil?
Det er mye regler som skal følges, og kanskje noen du ikke har tenkt på i det hele tatt.

Jeg tenkte ikke å få min godkjent som bobil men beholde den som en varebil, siden jeg skulle beholde veggen til førerhuset.
Noe jeg trodde skulle gå helt fint. Men det jeg ikke hadde tenkt på var at det ikke var så lett å forsikre en varebil for den summen det hadde kostet å bygge bilen.
Jeg sjekket hos alle forsikringsselskaper og kom best ut av det hos IF som kunne tilby kr. 100.000 i tillegg til det bilen i seg selv var verdt. Dette er langt unna hva jeg ga for bilen, og jeg hadde ikke fått kjøpt inn mer enn en brøkdel av hva den kostet å bygge. IF og alle andre selskaper sa da at den måtte godkjennes som bobil for å få en bedre forsikring som dekket det det kostet å bygge den hvis det skulle skje noe.

Men for å få den godkjent må først og fremst denne listen være i orden, (og da begynte jeg å svette litt):
Den finnes på lovdata.no men jeg legger ved det som sto.

Når denne listen stemmer kan du sende inn søknad til Skattekontoret om ombygging av kjøretøy.
Det de også var veldig nøye på var at bredden skulle ikke bare være nederst men også i skulderhøyde og hele veien. Dette er et problem da mange varebiler smalner inn øverst. Min bil som er en Peugeot Boxer, er ganske så firkantet og bred, noe jeg var veeeeldig glad for nå.

Så var det engangsavgiften noe jeg trodde skulle være ganske dyrt. Men til min forundring kostet det ingenting i engangsavgift. Så har du bygget bilen riktig og har en bil som går igjennom, så koster det ikke stort å få den godkjent. Det gjorde ikke det for meg ihvertfall.
Om du må betale en engangsavgift eller ikke kan du sjekke hos Skatteetaten sin nettside.
Når denne godkjenningen er i orden kan du bestille time hos biltilsynet for godkjenning.

Jeg hadde hørt at jeg kunne øke totalvekten på bilen min (noe også biltilsynet trodde) opp til 3500 kg fra 3300 da både for- og bakakslene kunne tåle opp til 3650 kg. Men så lett var det ikke…. Fabrikken godkjente ikke dette.
Jeg måtte derfor ta ut både skap og skapdører før godkjenningen, og tømme alt som var i bilen for å få den godkjent.

Men med alt dette ute av bilen så ble den godkjent. Så var det bare at jeg ikke kunne få alt tilbake igjen da… Så da var det bare å bli enda mer minimalist 😅 Men jeg har fortsatt tøy på meg, klatreutstyr, sykkel og div annet jeg elsker å holde på med så da er jeg mer enn fornøyd 🥳 Og det er faktisk utrolig deilig å bare ha KUN det jeg trenger med 🚌 Ikke er det vits å gå i butikker heller for jeg har ikke plass til så mye som en kopp til 😅

Lykkelig over å ha fått godkjent bilen ringte jeg IF forsikring… De hadde forandret mening og ga meg istedet en ny pris på kr. 46.000 pr år. Jeg valgte derfor å bytte selskap til Fremtind som hadde en helt annen dekning og pris. Her får jeg dekket opptil kr. 600.000 og det koster ca 1400 pr mnd, så fremt jeg kan vise kvitteringer og bilder på hva bilen har kostet om det skjer noe.

Lykkelig over at den til slutt ble godkjent, fikk jeg lyst til å dele prosessen rundt det med dere også, så det kan være litt lettere å finne ut av hvordan man skal starte denne prosessen og hva som må gjøres 🚌☺️

Leave a Reply