Skip to main content

Etter forrige tur til Fuerteventura med Cecilie hadde vi det så gøy, så så fort vi kom tilbake måtte vi titte etter en ny reise. Og det tok ikke mange dagene før vi fant en ny tur, denne gang til Madeira.
Da vi satt oss på flyet til Madeira hadde vi egentlig ingen store forventninger, annet enn at vi visste at det skulle være en utrolig vakker natur der. Men…. FOR EN MAGISK EVENTYR ØY!!

Vi hadde en uke til rådighet, og ville finne ut hva øya kunne tilby oss av eventyr og moro.
Dette ble topp 5 for oss, i tilfeldig rekkefølge:

✅ Soloppgangen fra Pico do Arieiro, 1818 moh☀️
Vi hadde leid bil og sto opp tidlig denne dagen for å rekke soloppgangen i god tid før kl 07.45.
Kjøreturen fra Funchal (hvor vi bodde) var på drøye 40 min til parkeringen til Pico do Arieiro. Herifra var det ikke mange meterne å gå før vi fikk en HELT UBESKRIVELIG utsikt. Det var kun 2 plussgrader her men med dunjakke, lue og hansker på så var det helt perfekt. Jeg kommer aldri til å glemme den utrolig fine utsikten, HELT MAGISK 😍

Snorkling/bading i Porto Moniz 💦
En av dagene vi leide bil fikk vi lyst til å prøve og bade i det naturlige badebassenget i Porto Moniz. Da vi kom fram var bassenget stengt pga for mye bølger, men det gikk forsåvidt helt fint for vi fikk en bølgeoppvisning vi ikke ville vært foruten 🌊 Så vilt og vakkert at vi ble stående i flere timer å bare se på at det kokte i sjøen rett utenfor.

Dagen etter dro vi tilbake til dette spennende stedet. Da var bassenget åpent igjen og vi hoppet uti med stor glede 🤩💦 🤿
Det viste seg at det var to forskjellige steder å bade her. Det ene kostet noen kroner og det andre var gratis. Mest naturlig og det kuleste stedet synes vi var det som ikke kostet noe. Her var det også en restaurant mellom lavasteinene hvor de hadde masse god mat 👌 Det var også massevis av små koselige kroker å finne hvor man kunne slå seg ned mellom badingen.

✅ Pico Ruivo, 1861 moh⛰
Pico Ruivo er det høyeste fjellet på Madeira, og den turen ville jeg få med meg 😍 Egentlig var planen å gå fra Pico do Areiro over til Pico Ruivo, men denne dagen var stien over stengt og jeg bestemte meg da for å kjøre rundt å istedet gå kun opp til toppen av Ruivo, som var åpen. Fra parkeringen er det kun 2,8 km å gå på fin sti. Jeg brukte lang tid opp likevel for utsikten så og si fra start var ubeskrivelig fin. Ikke hadde jeg lyst til å gå ned igjen heller for det var så utrolig heftig å se skyene under meg 😅

✅ Canyoning 🧗‍♂️💦
Jeg har lenge hatt lyst til å prøve canyoning, og endelig fikk vi muligheten. For et eventyr Epic Madeira tok oss med på 🤩
De har turer for alle nivåer, men vi tenkte at det var greit å prøve turen for nybegynnere. Det ga definitivt mersmak 👌

✅ Vereda da Ponta de Sāo Lourenco 🥾
Dette er det østligste punktet på øya, og et et eldorado for fotturer. Vi gikk ikke hele veien ut til tuppen denne gangen, men her var det vanvittig fin utsikt fra første skritt så her kan man bare velge hvor langt man vil gå 🥾⛰😍
Totalt er turen ut til tuppen på 3 km og med 126 høydemeter stigning så det en fin og ikke altfor bratt tur.

Det var jo en hel haug av andre fine steder å se også, blant annet Levadaene som går på kryss og tvers gjennom øya. Levadaer er  vannveiene med kanaler som fører vann fra de mer fuktige stedene på øya til de tørrere. Det er over 2170 km med kanaler og langs mange av disse er det fantastisk fine stier man kan følge 👌

Vi fikk tips om å leie bil og det var smart for det er så mye fint å se rundt omkring, alt fra fosser til spektakulære utsiktspunkt,  uten at det var altfor lange kjøreavstander 👌😍
Bildet under er fra Cristo Rei. Ved siden av den kule trappa går det også en taubane ned til en strand. Absolutt verdt turen det og.

Utsikten mot fossen er fra Vėu da Noiva, som vi tilfeldig så når vi var på vei mot Porto Moniz. Så da stoppet vi like godt innom der og.

Ikke lange stykket fra Porto Moniz fant vi også denne spektakulære fjellformasjonen som stikker rett opp fra sjøen, Ilheus Da Ribeira Da Janela.  Man går igjennom en liten grotte for å komme dit, før denne utsikten møter deg. Utrolig kult 🤩

Etter en uforglemmelig uke, hvor Madeira har blitt en av mine favorittøyer sitter jeg igjen med masse minner for livet ❤️
Tuuuuusen takk for en fantastisk fin tur, Cecilie 🥰 Det har vært et eventyr fra morgen til kveld 😍