Skip to main content

Heiii igjen ☺️
Så utrolig koselig at du blir med videre på turen 🥰
Akkurat nå sitter vi og koser oss med litt skikkelig Italiensk pizza og ser på litt norsk tv.

Ettersom dagene går her nord i Gardasjøen, nærmere bestemt Torbole, skjønner jeg at dette virkelig er det paradiset jeg har drømt om at skal finnes et sted 😍
Vi har nå vært her i flere uker og vi har ikke opplevd en brøkdel av alt som kan oppleves her i Trentino regionen.
Men, siden det forrige innlegget har vi fått med oss flere heeelt fantastisk fine opplevelser i området her.

Det har blitt noen flere sykkelturer her også, og den ene turen like fin som den andre. Perfekt for de som også ønsker å sykle med el-sykkel. Enten det er i skikkelig utfordrende terreng eller på lette grusveier. Her er det noe som passer for alle.

Sykkelturen opp til Cima Larici er et must å få med seg. Turen er på ca 800 høydemeter og ca 27 km t/r.
Jeg trodde ikke det var mulig å bli finere enn de andre sykkelturene vi har syklet her, men joda, dette var rett og slett også et must å få med seg.
Starten på denne turen er den samme som veien opp mot Lago Di Ledro fra Riva Del Garda, som det står om i det forrige innlegget jeg la ut.
Etter restauranten tok vi til venstre istedenfor høyre og veien ble vel egentlig bare enda finere. Det var ingen biler opp den lille asfaltveien som slynget seg oppover fjellsiden, med Gardasjøen på den ene siden og de høye fjellene på den andre siden.

Etter en god stund oppover med ubeskrivelig utsikt dukket en koselig landsby opp, ved navn Pregasina. Det var ikke så store landsbyen langt oppe i fjellet, men likevel har de fått til en utrolig koselig restaurant, så dere måtte vi jo innom prøve maten.

Etter en stor og god posjon pasta, bar det videre opp mot toppen Cima Larici.

Denne utsikten var virkelig verdt turen sin 😍
Vi parkerte syklene et lite stykke nedenfor toppen og gikk opp de siste metrene. Utsikten som ventet på toppen var som et fotografi.

Et syvkkelparadis er det ingen tvil om at det er her, men det er ikke det eneste, for dette er jo virkelig også et klatreparadis 😀
Så da var det å dra rett bort til Arco, den utrolig koselige byen bare 5 km nord for Torbole. Her var det bare å få kjøpt en bok over klatrerutene i området fortest mulig ⛰
I denne lille koselige byen er det et hav av klatrebutikker, ja det er vel stort sett det eneste som er i denne byen 🥳🤩

Det måtte gå som det gikk, vi var i butikkene til de stengte for dette var jo en drøm av butikker. Men…. med plassen vi har igjen å fylle opp med ting og klær i bilen så ble det så vidt plass til en bok, så vi fikk bare drømme oss bort i butikkene 😅
Og etter en pizza og is var det bare å komme seg tilbake før det ble mørkt. Pizzaen på Pizzeria Pace i Arco er virkelig verdt å prøve. Og isen i Italia er jo en klasse for seg selv, så det har blitt mange is her 🍦

Dagen etter skulle det klatres, og jeg klarte nesten ikke å vente. Det er jo en drøm å være på et sted som dette 😍
Med like mange klatrevegger i klatreføreren som det er i en gammel telefonkatalog, så var det nok å ta av 😃 Men, det er noen av rutene i boken hvor de letteste rutene er ganske så polert, så de vi prøvde å styre unna. Men det var nok annet å ta av 😃
Og blant oliventrær og koselige veier dukker det opp den ene fine veggen etter den andre.

Det første stedet vi sjekket ut var dette. Ved den andre tunellen sørover fra Torbole ligger dette klatrefeltet rett ved veien, så det var ingen problem å få øye på det.

Bare et lite steinkast fra Arco ligger klatrefeltet Massone. Her er det vel omtrent 180 ruter å boltre seg i, med alle vanskelighetsgrader. Alt fra 4a til 9a fordelt på flere sektorer.  Så med mye mat og drikke i sekken og masse morsomme ruter ble vi her til det ble mørkt.

Også denne plassen da, Belvedere i Nago. Det kan vel ikke bli så mye bedre! Et hav av ruter å velge i her også, og en fantastisk utsikt over Gardasjøen.

Denne plassen var definitivt også en av mine favorittplasser, Regina Del Lago. Den ligger på nordvestsiden av Gardasjøen og har massevis av fine ruter og ligger helt fantastisk til med også her utsikt over Gardasjøen når man kommer litt opp i veggen.

Og med Jetboilen med på tur er det ingen problem å koke opp vann og varme litt god mat og kaffe.

Tilbake fra turene må jeg få min daglige dose med hengekøye 😅

Og enda mer hengekøye 🥳

Selv om det er oktober så er det 19 grader i vannet og utrolig deilig å ta et kveldsbad. Gardasjøen er forøvrig Italias største innsjø og ligger 65 moh. På det dypeste er den 346 m, så det kan også på denne tiden være kaldere i vannet hvis de kalde strømmene fra bunnen kommer opp.

Vi var så heldige å få en omvisning rundt i området av Sveitsiske Franz som har holdt til her i mange år. Vi kjørte opp til Passo Santa Barbara, en liten landsby på toppen av fjellpasset. Hit går det også an å sykle. Gjennom mange hårnålssvinger, 12,7 km og 1170 høydemeter er du på toppen av passet som også kan sykles ned på andre siden for å få en fin runde.
Men denne gangen skulle vi gå fra Santa Barbara og opp til Monte Creino, ikke så mange høydemetrene til, men med en enestående utsikt over Gardasjøen.
Og med disse fine høstfargene og fjellene i bakgrunnen så fikk jeg føle på litt høst til tross for at det er godt over 20 grader ved sjøen 🍁

Cima Monte Creino 1290 moh

Her som så mange andre steder i området er det massevis av minner fra krigen, med bunkere og borger i fleng. Dette er også grunnen til at det er så mange fine stier/veier å sykle her, da de skulle frakte kanoner og annet opp til toppene og måtte lage små veier som i dag blir brukt av syklistene og turfolk.
Bildet under fra en bunker rett under toppen.

Etter en fin dag er det ingenting som er koseligere enn å nyte kvelden helt nede ved vannkanten og se solen gå ned bak fjellene 🥰

Og etter en fantastisk dag i fjellene blir det tidlig natta 😴

Takk for at du følger med på turen, håper du blir med videre og at du har fått noen gode ideer til hva du kan gjøre i dette området, om du skal hit en gang ☺️ Spør meg gjerne om du skal til området og lurer på noe 😃
Under kommer noen tips og bilder som jeg bare måtte legge ved også 🥰

Dette sykkelverkstedet Lab8 anbefaler jeg virkelig, her er det så utrolig god service og han som driver det vet virkelig hva han driver med.

Utrolig deilig å bare nyte rolige dager her helt nede ved Gardasjøen også 🏖

Bildet under er fra en sykkeltur på vei opp mot Monte Baldo. Her fra ca 800 moh hvor det er en koselig plass å stoppe med en helt sykt fin utsikt over Riva Del Garda.

Mellom Riva Del Garda og Torbole, langs sjøen, finner man de fineste parkene og små koselige plassene 🌼